اگر با موی خیس می خوابید، بخوانید

اگر با موی خیس می خوابید، بخوانید

زمان مطالعه: 15 دقیقه

تاریخ انتشار: 1397 دی


اگر با موی خیس می خوابید، بخوانید

عصر از سر کار می رسید و همه کارهای خانه را انجام می دهید و بعد به حمام می روید. از حمام بیرون می آیید و کمی به خودتان در آینه نگاه می کنید. دستتان سمت سشوار می رود و یکی می گوید: «ولش کن... حالش رو ندارم...». بعد موهای خیستان را پشت سر جمع می کنید و می خوابید! اگر بدانید این عادت اشتباه تا چه اندازه می تواند به سلامتتان ضرر بزند، همیشه برای خشک شدن مو حال و حوصله خواهید داشت.

موی خیس پوست سر را درگیر قارچ می کند

یکی از مهم ترین بلاهایی که خوابیدن با موهای خیس بر سر شما می آورد، التهاب پوست سر است. وتی رطوبت زیاد روی پوست سر آن هم برای بیش از چند ساعت باقی می ماند، احتمال بروز التهاب، قارچ پوستی و عفونت بالا می رود. شاید فکر کنید که من همیشه با موی خیس می خوابم و هیچ قارچی هم روی سرم ظاهر نشده. اشتباه نکنید یکی از مهم ترین قارچ های پوستی همان شوره و پوسته پوسته های مزاحم روی پوست سر است. در نتیجه بروز شوره و قارچ ها شما احتمالا روی پوست سرتان (یا حداقل قسمت هایی از آن) احساس خارش زیاد می کنید. این خارش نشان دهنده همان رطوبت اضافی است. اگر از دسته افرادی هستید که موقع خواب موهای خیستان را در حوله می پیچید هم به شما تبریک می گوییم: «شما بدترین رفتار ممکن را با پوست سر و موهایتان دارید!»

موی خیس سردرد ایجاد می کند

وقتی با موهای خیس و خشک نشده به رختخواب می روید، دمای بدن شما زیاد می شود و دمای سرتان پایین باقی می ماند. افزایش دمای بدن، رطوبت و  اختلاف دمای سر و بدن باعث سردرد می شود. شاید باور نکنید ولی ممکن است یکی دو روز بعد از این کار دچار حمله میگرنی شوید. گذشته از آن موهای خیس مهم ترین عامل عفونت سینوسی است. پس اگر همیشه با یک سینوزیت مزمن درگیر هستید و فکر می کنید همه مراقبت های لازم را انجام داده اید، این را هم بدانید که بروز سینوزیت و التهاب سینوس ها با موی خیس خوابیدن رابطه مستقیم دارد.

موی خیس چسبندگی مو و موخوره به دنبال دارد

وقتی با موهای خیس یا مرطوب به رختخواب می روید، تار موهای شما فرصت جدا شدن از هم و کنار هم ایستادن را پیدا نمی کنند. چسبندگی دسته دسته مو به هم باعث می شود رطوبت بیشتر میان مو باقی بماند و باعث گیر افتادن تارهای مو در هم شود. بنابراین رفته رفته موی شما خشک و شکسته خواهد شد. از طرفی هنگام خواب به دلیل اینکه شما سرتان را روی بالش حرکت می دهید و تکان می خورید، احتمال شکستگی مو زیاد می شود. هر وقت موهایتان را مرطوب و خیس نگه می دارید به فکر این باشید که راه را برای مهمانی موخوره ها باز گذاشته اید.

آنچه باید درباره شانه و خشک کردن مو بدانید

  • همیشه وقت شانه کردن مو یا خشک کردن آن با موهایتان لطیف برخورد کنید. هرچه لطافت شما در شانه کردن مو بیشتر باشد، احتمال آسیب، شکنندگی و موخوره کمتر می شود.
  • تعداد زیاد و متنوعی برس مو در بازار وجود دارد. هر کدام از این وسایل برای یک کار خاص طراحی شده اند. همیشه  از برس مناسب استفاده کنید. مثلا برای صاف کردن مو از یک برس گرد و بزرگ، برای حالت دادن از برس های گرد و نازک و برای یکنواختی در مو از برس های تخت استفاده کنید.
  • اگر موهالی خشکی دارید که شانه کردنشان سخت است به جای این که به جان موهایتان بیافتید از نرم کننده استفاده کنید.
  • وقتی موی شما خیس است بسیار حالت شکننده تری دارد؛ بنابراین بهتر است به زور آن را شانه نکشید. صبر کنید تا اب مو خشک شود و وقتی فقط مرطوب است آن را شانه کنید. بعد از حمام هم حتما از شانه های دندانه درشت استفاده کنید.
  • هر روز دو بار (هنگام بیدار شدن صبح و قبل از خوابیدن شب) به مدت یک دقیقه مخوهایتان را شانه کنید یا برس بکشید.
  • تمرین کنید که آبکشی مو همیشه با آب سرد تمام شود؛ این کار موی شما را صاف تر، درخشان تر و براق تر نشان می دهد.

 

موخوره، شوره ، پوست سر ، موی خیس ، قارچ ، سردرد ، سینوزیت