آشنایی با ساختمان ناخن
آشنایی با ساختمان ناخن

آشنایی با ساختمان ناخن

بافت و ساختار ناخن ها با بقیه بافت های بدن بسیار متفاوت است. برای آشنایی با ساختمان ناخن با ما همراه شوید

روند انتخاب آرایشگران در کلون

روند انتخاب آرایشگران در کلون

اگر دوست دارید بدانید آرایشگران کلون چه طور انتخاب می شوند و چرا می توانید از حضور آنها در خانه خود خیال راحتی داشته باشید، این مطلب را بخوانید.

آشنایی با ساختمان ناخن

 

ناخن یک بستر شاخی نازک است که در ابتدای انگشت های دست و پای شما وجود دارد. کار اصلی ناخن محافظت از قسمت انتهای انگشت  ها است. جنس ناخن از کراتین است و حالت منحنی (محدب) دارد. اما ناخن از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: سر، صفحه و ریشه.

صفحه ناخن قسمت ظاهری ناخن است و در واقع آن قسمتی است که شما به طور روزمره با آن سر و کار دارید. ناخن از لایه های پروتئینی مرده شکل گرفته است و به لایه ای از ناخن که در زیر آن قرار دارد وصل شده است. در صفحه رویی ناخن عصب و رگ خونی وجود ندارد، لایه های بالایی اپیدرم صفحه ناخن را ساخته و بستر ناخن را به وجود می آورد. بستر ناخن قسمتی از پوست است که بدنه ناخن روی آن قرار گرفته است؛ به جز قسمت آزاد آن (لبه ناخن) که باعث ثابت شدن ناخن در محل خود می شود. بستر ناخن دارای عصب است و از رگ های خونی تغذیه می کند. لبه آزاد ناخن قسمتی است که از نوک انگشتان شما بالاتر رفته است و شما آن را مانیکور یا پدیکور می کنید. این قسمت ناخن از بافت نوک انگشت شما محافظت می کند.

ماتریکس ناخن محل  رشد آن و قسمتی از لایه پوست است که سلول های ناخن را تولید می کند. این قسمت حاوی عصب، لنف، رگ های خونی است. ماتریکس زمانی که تغذیه درستی داشته باشد، به طور دائم رشد می کند. بخش بعدی ناخن لانولا است که روی ماتریکس قرار گرفته است و همان قسمت هلالی سفید رنگ است که در انتهای ناخنتان می بینید. لانولا را نیمه ماه هم می گویند و سفید بودن آن به این دلیل است که سلول هایش هنوز به اندازه کافی کراتینه نشده اند. درواقع لانولا ناخن به تکامل نرسیده است. قسمتی از پوست که ابتدای صفحه ناخن را نگه داشته است کوتیکول است که بافتی بسیار نرم تر از ناخن دارد و به شکل پوست نازک دور ناخن ها وجود دارد. کوتیکول ماتریکس ناخن را از عفونت ها و باکتری ها محافظت می کند. کوتیکول ناخن به صورت یک ضد آب قوی برای ماتریکس عمل می کند.

 

ساختمان ناخن ، ناخن ، مانیکور ، پدیکور ، کراتین ، اپیدرم ، بستر ناخن

پسندیدم 0

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام