دانستنی هایی درباره مو
دانستنی هایی درباره مو

دانستنی هایی درباره مو

واقعیت هایی که باید درباره مو بدانید را یک جا در یک مطلب بخوانید.

کاغذ بی خط از کدام زن حرف می زند؟!

کاغذ بی خط از کدام زن حرف می زند؟!

داستان کاغذ بی خطِ ناصر تقوایی، در یک صبح پاییزی شروع می شود. جهانگیر، رؤیا، شنگول و منگول، اعضای خانواده چهارنفره در یک زندگی کاملا معمولی هستند.

دانستنی هایی درباره مو

شاید وقتی به موی خودتان و اطرافیات نگاه می کنید به نظرتان برسد که میان موی انسان های مختلف تفاوت چندانی وجود ندارد؛ اما هیچ می دانید هشت نوع موی متفاوت در میان مردم جهان وجود دارد؟! یعنی مو بر حسب ضخامت، شکل و جنس از انسانی به انسان دیگر متفاوت است و می توان از نظر کلی آن را به 8 دسته کلی تقسیم کرد.

پزشکان معتقدند از میان انواع مختلف مو، موهای صاف بیشترین و موهای فر كمترین رشد را دارند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که طول عمر موی مردان بین دو تا چهار سال است؛ اما این در حالی است كه طول عمر موهای زنانه بین چهار تا هفت سال است. وقتی یک نوزاد به دنیا می آید، روی هر سانتی متر مربع از پوست سر او نزدیک به هزار فولیکول مو وجود دارد الما وقتی همخین نوزاد بزرگ می شود و به سن 50 سالگی می رسد، میزان فولیکول ها نصف می شود. در تمام دوران زندگی، ده تا 15د درصد از کل موهای ما آماده ریزش هستند؛ یعنی موهایی که طی ماه های مختلف رشد کرده اند، رشدشان متوقف می شود، می ریزند و بعد به جای آنها موهای تازه ای رشد می کند.

روی پوست سر هر انسان حدود صد تا صد و پنجاه هزار پیاز مو وجود دارد که هر کدام از آنها کمی پایین تر از سطح پوست درون یک حفره قرار گرفته اند. موی سر شما هر ماه در حدود هفت میلی متر تا دو سانتی متر رشد می كند. ساختار خود مو هم درست مانند ناخن از جنس كراتین است و همین مساله است که در شكل، رنگ و جنس مو از یک فرد به فرد دیگر تفاوت ایجاد می کند. در واقع شكل مو چه صاف، چه مجعد یا فر به شكل فولیكول یا حفره‌ای که در آن قرار گرفته است، بستگی دارد. شكل فولیكول مو یک امر وراثتی است. البته عده ای از دانشمندان می گویند به جز عوامل ژنتیكی و وراثتی، آب و هوا هم در تعیین شکل موی انسان تاثیر دارد.

معمولا افرادی كه در مناطق گرم قرار دارند، چون در تماس بیشتر با تابش آفتاب هستند، موهای مجعدی دارند. یعنی محیط برای زنده نگه داشتن پوست سر آنها و حفظ آن در برابر آفتاب به موهای این افراد جعد را آموخته است تا پوست سرشان حفظ شود. اگر دقت کنید اما در مناطق سردسیر مردم اکثرا موهای صافی دارند که هوا را در خود نگه می دارند و باعث گرم شدن پوست سر آنها می شود. در هر صورت پیشرفت های زیبایی باعث شده است که شما دیگر محکوم به زندگی با یک نوع خاص مو نباشید. یعنی انواع روش های فر کردن مو و کراتینه و ریباندینگ همیشه پیش روی شما وجود دارد.

درباره مو بیشتر بدانید

کراتین ، ریباندینگ ، کراتینه، موهای فر ، پوست سر ، پیاز مو ، موهای صاف

پسندیدم 0

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام