خوب بخوابید تا زیبا بمانید
خوب بخوابید تا زیبا بمانید

خوب بخوابید تا زیبا بمانید

هیچ می دانید خواب خوب و کافی چه تاثیراتی دارد؟! یکی از مهم ترین لطف های خوابیدن کافی سلامت پوست و مو است.

ماسک های روشن کننده پوست

ماسک های روشن کننده پوست

اگر فکر می کنید پوستتان رنگ و شادابی همیشگی را ندارد، احتمالا باید دست به دامن ماسک های خانگی شوید. پس قبل از هرکاری این مطلب را بخوانید.

خوب بخوابید تا زیبا بمانید

می گویند هر انسان به طور طبیعی نیم بیشتر عمرش را در خواب به سر می برد. هرچند درباره اینکه هر کدام از ما چند ساعت در شبانه روز به خواب نیاز داریم، توافقی نیست. این یعنی دانشمندان و محققان حوزه های مختلف میزان خواب کافی برای هر انسان در هر سن را به شکل خاصی توصیه می کنند؛ اما آنچه همه با هم در آن توافق دارند این است که خواب کافی برای هر انسان باید در حدی باشد که خستگش جسمی او را از بین ببرد و به عملکرد بهتر مغز او کمک کند. بنابراین ممکن است شما با هشت ساعت خواب نیاز بدنتان را مرتفع کنید و دوستتان با پنج ساعت خواب!

 

کلاژن ، پوست و مو ، آبرسان ، خواب کافی ، کم خوابی ، بی خوابی ، خستگی

 

در هر حال همه ما می دانیم که خواب برای سلامتی مان لازم است و بی خوابی می تواند ما را در معرض بیماری های جسمی و روانی قرار دهد. خواب کافی به تنظیم متابولیسم بد‌‌ن، د‌‌فع مواد‌‌ مضر از عضلات و بهبود گردش خون کمک می کند. وقتی در خواب به سر می بریم د‌‌ستگاه گوارشمان استراحت کرده و سیستم عصبی بدنمان هم خودش را بازسازی می کند؛ ماهیچه ها استراحت می‌کنند و پوست خودش را برای یک روز دیگر آماده می کند. از همه چیز مهم تر اینکه خواب سالم انرژی شما را برای شروع روز آینده بیشتر می کند. این در حالی است که بی خوابی یا خواب ناکافی شما را بی قرار و بدون تمرکز می کند؛ در نتیجه شما روز را با خستگی شروع می کنید و قد‌‌رت هماهنگیتان با محیط را تا حد زیادی از دست می دهید.

بهترین ساعت خواب

ساعت زیستی یا بیولوژیک یک چرخه بیست و چهار ساعته در فرآیندهای بدن است که اختلال در آن می تواند انسان را با مشکلاتی رو به رو کند. تحقیقات علمی نشان داده اند که خواب شب از نظر کیفیت و کمیت بسیار با ارزش تر از خواب روز است. بنابراین بهتر است هر انسان خواب خود‌‌ را به ساعات تاریکی و هنگام پایان روز منتقل کند. از نظر پزشکی بید‌‌ار ماند‌‌ن شب تا صبح و جایگزین کرد‌‌ن خوابشب با خواب روز ساعت بیولوژیک بدن را دچار اختلال می کند.

بی خوابی و کم خوابی با پوست چه می کند؟!

وقتی به اندازه کافی نمی خوابیم یا خواب سالمی نداریم، در ترشح هورمون های تنظیم‌کننده خواب و بیداری اختلال ایجاد می کنیم. در نتیجه روند تکثیر سلول های پوست هم مختل می شود. از طرف دیگر، ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) هم زیاد می شود و تولید کلاژن بسیار پایین می آید. این مساله در نهایت به پیری پوست، عدم ترمیم و افتادگی آن منجر می شود.

دیگر عوارض اختلال خواب:

از بین رفتن تمرکز

اختلال در عملکرد درست مغز

کاهش حافظه

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

تغیرات خلق و خو

خواب و زیبایی

وقتی در طول شب در خواب هستیم، سوخت و ساز بد‌‌ن پایین آمده و تولید‌ راد‌‌یکال های آزاد‌‌و مضر پوست کاهش پیدا می کند. از طرفی هنگام خواب شب پوست و مو در برابر آلود‌‌گی محیطی یا اشعه ماورای بنفش هم قرار ندارد. برای همین بد‌‌ن در طول خواب نیازمند مراقبت ویژه از پوست نیست و این مراقبت همیشگی را با بازسازی پوست جایگزین می کند. البته همه این ها زمانی اتفاق می افتد که شما قبل از خواب پوستتان را به خوبی شست و شو داده باشید تا آلودگی ها راه بازسازی را خراب نکند. یکی از مهم ترین بلاهایی که بی خوابی بر سر شما می آورد تیرگی، فرورفتگی و پف دور چشم است. در نتیجه این تیرگی ها و بدخوابی ها هم که همیشه چین و چروک ها شکل می گیرند. بنابراین اگر به سلامت پوست اطراف چشمتان اهمیت می دهید، بهتر است ساعت خوابتان را تنظیم کرده و با بی خوابی و بدخوابی خداحافظی کنید. به جای بی خوابی، زمان خواب را بهترین وقت برای رسیدگی به پوست دور چشمتان بدانید. همیشه قبل از خواب از کرم د‌‌ور چشم استفاد‌‌ه کنید. این کرم ها به کاهش چروک های د‌‌ور چشم و از بین بردن حلقه تیره اطراف آنها کمک می کند. حواستان باشد که همیشه کرم د‌‌ور چشم مناسب سن و شرایط پوستی خودتان تهیه کنید. راستی این را هم بدانید که بهترین زمان برای آب رسانی به پوست هم هنگام خواب است. بنابراین می توانید قبل از خواب از مرطوب کننده یا آب رسان هم برای پوستتان استفاده کنید. فراموش نکنید که کم خوابی می تواند در ریزش مو هم بسیار موثر باشد.

پسندیدم 0

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام