با اضطراب کنار بیایید تا پوستتان زنده بماند
با اضطراب کنار بیایید تا پوستتان زنده بماند

با اضطراب کنار بیایید تا پوستتان زنده بماند

وقتی همه متخصصان می گویند اضطراب را درمان کنید، حتما به عوارض آن فکر کرده اند. یکی از مهم ترین عوارض استرس، مشکلات پوستی است.

با تعریق زیاد چه کنیم؟!

با تعریق زیاد چه کنیم؟!

پوست همه انسان ها عرق می کند و این یک مساله طبیعی است. اما تعریق برای بعضی از ما یک بحران است. هیچ می دانید چه راه کاری پیش روی شماست؟!

با اضطراب کنار بیایید تا پوستتان زنده بماند

استرس و دلهره، اضطراب و دلشوره ممکن است برای هرکسی در زندگی پیش بیاید. در نگاه تکاملی، شکل گرفتن هر احساسی در انسان یک دلیل موجه دارد؛ در واقع هر مکانیزمی در بدن انسان یک دلیل تاریخی دارد؛ این یعنی انسان امروز احساس شادی، غم، ترس یا استرس را یا به دلیل یکی از نیازهایی که داشته ایم، تجربه می کنیم و یا به دلیل نیازی که حالا داریم. مثلا وقتی بدن شما هنگام گرمای هوا بیشتر عرق می کند، قصد دارد یک تعادل دمایی ایجاد کند. هزاران سال زندگی انسان روی کره زمین، باعث شده که مغز و بدن او یاد بگیرند چه طور در برابر تهدید‌های طبیعی مقاومت کنند. همه این ها را گفتیم که بدانید ترس و استرس در واقع راهکار انسان برای مقابله با حوادث بوده است. بنابراین اگر امروز شما دار مواردی دچار دلهره یا اضطراب می شوید، بسیار طبیعی است؛ مشکل اما از آنجا شروع می شود که این استرس به صورتی مزمن در شما باقی می ماند.

 

 استرس ، اضطراب ، استرس و جوش ، پیری پوست ، اگزما ، آلرژی پوستی ، پوست حساس

 

اضطراب مزمن یا همیشگی پدیده ای است که نه تنها سلامت روانی یک فرد را به خطر می اندازد، بلکه تا آنجا که زورش می رسد، جسم را هم ویران می کند. انواع بیماری هایی موسوم به بیماری های «روان تنی» می توانند در اثر همین استرس های همیشگی به وجود بیایند. یعنی بسیاری از بیماری های پوستی می تواند در اثر استرس به وجود بیایدذ و بسیاری دیگر از آنها هم با اضطراب تشدید می شوند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رابطه اضطراب و پوست با هم کاملا مستقیم است.

استرس و جوش صورت

اگر پوست شما مستعد جوش باشد، استرس و اضطراب حتما این جوش ها را فعال تر می کند. به خصوص که گاهی هنگام استرس شما به جان پوستتان می افتید و جوش ها را فشار می دهید. هیچ وقت نباید جوش های خود را بترکانید، چون این کار باعث ایجاد فرورفتگی در سطح پوستتان می شود. هورمون های اضطراب مانند کورتیزول به تشدید جوش ها روی پوست کمک می کنند. یکی از راه هایی که در این زمینه پیش روی شماست، ونرزش منظم است. چون ورزش می تواند تا حدود زیادی ترشح هورمون ها را در بدن کنترل کند و در عین حال برای از بین استرس هم کارایی دارد. یوگا و مدیتیشن هم بسیار کمک کننده است.

استرس و پیری پوست

پیری پوست مساله ای نیست که بتوان از آن به راحتی فرار کرد. اما خبر خوب این است که شما می توانید با اقداماتی از پیری پوستتان جلوگیری کنید. اگر از این جنس خاص پیری فراری هستید، این را بدانید که استرس برای شما سم است. در واقع اضطراب یکی از مهم ترین عوامل است که به بروز چین و چروک پوست سرعت می دهد. پزشکان می گویند تولید هورمون هایی مانند اپی نفرین، نوراپی نفرین و کورتیزول ترمیم دی ان ای را مختل می کنند و برای فرار از این اختلال باید استرس را فراموش کنید.

استرس و پسوریازیس و اگزما

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما در اثر بروز اضطراب شدت پیدا می کنند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سیگنال های اشتباهی می فرستد که باعث به هم ریختن تناسب سرعت رشد سلول های پوستی و سرعت ریزش آن ها می شود. بنابراین پوست قرمز، ملتهب، خارشی و پوسته پوسته می شود. این بیماری مزمن با حضور محرک هایی مثل استرس شدت پیدا می کند. از طرفی بسیاری از ضایعات پوستی و خارش ها هم از نشانه های اگزمای پوست هستند. اگرچه اگزما با پسوریازیس تفاوت دارد، ولی باز هم اضطراب تأثیر زیادی بر تشدید آن دارد. وقتی مضطرب هستید، هورمون کوتیزول در بدنتان زیاد می شود و اگر سطح کورتیزول دائماً بالا برود، این هورمون روی پوست حساس شما اثر بدی می گذارد.

استرس و آلرژی پوستی

افراد بسیاری هنگام بروز عصبانیت و اضطراب علائمی مثل کهیر، خارش و دیگر آلرژی پوستی را احساس می کنند. بنابراین تمام افرادی که در برخورد با استرس دچار حساسیت، کهیر یا حتی جوش های چرکی می شوند، باید تا زمان خارج شدن از شرایط استرس، از خوردن خوراکی‌های چرب، شیرین و محرک بپرهیزند و حتما تحت نظر پزشک این مشکلات را کنترل کنند. این افراد باید در همه فصول سال برای کاهش اثرات استرس بر پوست از ضد آفتاب مناسب پوست حساس استفاده کرده و ابتدا استرس را درمان کنند. چراکه در بسیاری از موارد با بر طرف شدن مشکل استرس، آلرژی پوستی هم از بین می رود.

پسندیدم 0

منو خانه وارد شوید ثبت نام