از لبخندی محو تا قهقهه ای درشت
از لبخندی محو تا قهقهه ای درشت

از لبخندی محو تا قهقهه ای درشت

لبخند یا خنده یا قهقهه؟! شما اهل کدام یک از این ها هستید؟! از روز جهانی خنده خبر دارید؟!

درخت دوستی از ما، کامِ دل از شما

درخت دوستی از ما، کامِ دل از شما

در ایران هر سال، بازه پانزده تا بیست و دوم اسفند ماه هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است. روز اول این هفته را روز درختکاری می نامند.

از لبخندی محو تا قهقهه ای درشت

قبل از هر کسی در دنیا داروین بود که دانست اگر از بروز نشانه های یک هیجان مثل بغض یا غم جلوگیری کنیم، احساس اندوه کمتری خواهیم داشت. او در طول سفر مشهورش با کشتی بیگل با فرهنگِ مردمان مختلف آشنا شد. با وجود مسئله زبان که مانع برقراری ارتباط با مردم محلی می شد، داروین دانست احساسات مردم مانند  شادی، غم، ترس یا خشم در فرهنگ های مختلف متفاوت نیستند و این آغازی بود برای پدیده ای امروزی به نام: «احساسات جهانی». ویلیمام جیمز روانشناس هم افراط را به نهایت رساند و گفت: «اگر یک نفر هیجانی را با صورتش بروز ندهد، اصلاً حسش نخواهد کرد!». گرچه حالا کمتر روانشناسی را می توان پیدا کرد که با این نظر موافق باشد؛ اما شواهد تازه ای هم هست که می گوید احساسات تنها به مغز مربوط نیستند، بلکه حالت های چهره هم نقش بزرگی در شکل‌گیری و تقویت هیجان ها دارند. از نظر پزشکی هم اطلاعات گسترده ای درباره خود فرآیند خندیدن در دست نیست. اما ما می دانیم که خندیدن ترشح هورمون های استرس زا را کند می کند و به جای آن شما را با ترشح هورمون های شادی زا رو به رو می کند.

 

خنده ، لبخند ، روز جهانی خنده ، کلون ، داروین ، ویلیام جیمز ، قهقهه

 

حرف از معجزه است. معجزه خنده؛ آن مکانیزم بالغِ انسانی که شاید زیباترین و پذیرفتنی ترین هیجان شناخته شده آدمی باشد. گرچه این حالت را در بسیاری از حیوانات هم می توان دید؛ اما این لبخند است که در روابط اجتماعی به داد ما می رسد. چون ما آنجا که برای یک مصاحبه کاری استرس را قورت می دهیم و لبخند را جایگزینش می کنیم، جواب مثبت می شنویم. آنجا که از دیدن لبخند کسی، لبخند به لبمان می نشیند، لذت تجربه می کنیم. آنجا که میان اشک و غم، ناگهان خنده لب های ما و دوستمان را می کشد به اطراف صورت، زندگی رنگ تازه پیدا می کند. آنجا که بعد از سال ها با هم کلاسی ها دوباره جمع می شویم و صدای قهقهه تنها صدای شنیدنی جمعمان می شود، معنا می گیریم؛ اصلا سرایت لبخندها و تبدیلشان به قهقهه است که ما را زنده نگه می دارد و برای همین است که خنده این اندازه مهم است.

آدم های خندان اطرافتان را به یاد بیاورید. آنها که برای پاشیدنِ یک رد کوچک یا بزرگ از خنده روی لب های دوستانشان مدت ها حرف می زنند و شوخ طبعی می کنند. هیچ فکر کرده اید چرا؟! در خنداندن لذتی است بیشتر از خودِ خندیدن و این بخشی از تلاشِ هر روزه ما در جهان ِکلون است. از لحظه اول که شما کلون را می شناسید و لبخند به لبتان می آید تا وقتی که همراه با آرایشگر ما در منزل خودتان لبخندتان به خنده تبدیل می شود و بعد که خودتان را در آینه می بینید و قهقهه می زنید، قلب ما منتظر آن لحظه ناب است: کلون شما را خندان و شاد می خواهد. اصلا برای همین است که ما از لبخندی محو تا قهقهه ای درشت کنار شما می ایستیم. روز جهانی خنده مبارک!

پسندیدم 3

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

چه روز خوبی

کاربر مهمان پسندیدم 0 | پاسخ

منو خانه وارد شوید ثبت نام