همه چیز درباره موهای سفید
همه چیز درباره موهای سفید

همه چیز درباره موهای سفید

چرا موهای ما سفید می شوند؟! از ارتباط سفیدی مو و میانسالی چه می دانید؟! اصلا باورهای غلط درباره موهای سپید را می شناسید؟!

با پوست لطیف کودکان لطیف باشید!

با پوست لطیف کودکان لطیف باشید!

نوزاد شما از لحظه تولد تا سپری کردن دوران کودکی به مراقبت احتیاج دارد. پوست کودکتان را دوست داشته باشید.

همه چیز درباره موهای سفید

سفید شدن مو به عنوان یک اتفاق در شروع سن میانسالی در ذهن ما جا افتاده است. این جمله هم تا حد زیادی منطقی به نظر می رسد. چون شیوع سپیدی مو در میانسالی بسیار بیشتر از جوانی است؛ با این حال همه آدم ها در هر سنی ممکن است متوجه حضور موهای سفید روی سر یا بدنشان بشوند. اصلا چرا مو سفید می‌شود؟!

رنـگــــدانـــه هـــای مـــوجـــود در ملانوسیت ها عامل ایجاد رنگ موها در بدن انسان هستند. وقتی  سـاخـت ایـن رنـگدانه ها به هر ترتیبی مـتوقف شود، مو رنگ خود را از دست می دهد و به صورت سفید رنگ ظاهر می شود. تارهای سفید مو میان حجم زیادی از موهای رنگی کل سر را به صورتی خاکستری در می آورد که در اصطلاح به آن جوگندمی می گویند. اصولا سفید شدن مو فرآیندی مربوط به بالا رفتن سن است. پروکسید هیدروژن عامل اساسی سفیدی مو است. با بالا رفتن سن، مقدار زیادی از این ماده در فولیکول ها و سلول‌های مو تـولـید می‌شود و ساخت ملانین را متوقف می‌کند. با این حال در هر سن و سالی عوامل مختلفی ممکن است سبب شوند که موهای شما تغییر رنگ دهند و به سمت سفیدی حرکت کنند.

سفید شدن تارهای مو، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین دلایل سفید شدن مو بی شک مساله ژنتیک است. چون ژن ها نقش موثری در تعیین خصوصیات مو، جنس، میزان رشد و رنگ آن بازی می کنند. بنابراین اگر موی والدین وراثنی شما (پدر، پدربزرگ، مادر و مادربزرگ) در جوانی به سمت سفیدی رفته باشد، احتمال این مساله برای شما نیز بیشتر از سایر افراد است. گاهی کمبود ویتامین های خاصی هم به سفید شدن مو و روند آن کمک می کند. مثلا اگر میزان ویتامین B12 در بدن شما بسیار پایین باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که سفیدی مو را در جوانی تجربه کنید. کم‌خونی شدید یا بیماری های مربوط به تیرويید هم نقش موثری در این زمینه دارند. بنابراین مصرف غـذاهـای سـرشـار از ویـتامین B (برنج، تخم‌مرغ، سبوس گندم و سبزیجات) سفیدی مو را به تأخیر می اندازد.

از طرفی قرار دادن مو در معرض مواد شیمیایی و آلاینده های مضر در سفید شدن زود هنگام مو موثر است. استفاده مکرر از شامپوهای بسیار قوی شیمیایی می توانند موجب سفیدی زودرس مو شود. استفاده از دخانیات مانند سیگار، قلیان و تنباکو رابطه مستقیمی با سفیدی مو و همچنین ریزش آن دارد چون فرآیند تولید ملانین را تا حدی مختل می کنند. عوامل مرتبط با استرس سبب می شود که فرد بیشتر در معرض این مساله قرار بگیرد. عدم استراحت و خواب کافی، دلهره و بی قراری هم تعادل بدن را بر هم می زند و سفیدی مو می تواند به این مساله مربوط باشد.

 

موهای سفید را بکنیم یا نه؟!

یک باور قدیمی می گوید اگر موهای سفید را بکنید، تعداد آنها روی سرتان زیاد می شود. به همین خاطر از قدیم همیشه مادرها گوشزد می کردند که موهای سپید را یا با رنگ و حنا بپوشانیم یا از ته کوتاه کنیم. اما این یک باور بسیار عوامانه و اشتباه است. بردین مو با قیچی یا کندن آن هیچ تاثیری در زیاد شدن تعداد موهای سفید ندارند. اما به خاطر فشاری که با کندن مو به پوست سرتان وارد می شود احتمال ایجاد جوش روی پوست سر بیشتر می شود. در عین حال درست در همان نقطه ای که موی سفید را از سرتان کنده اید، موی سفید دیگری رشد خواهد کرد.

آیـا اسـتفاده از رنگ مو و مش مو را سفید می کند؟!

رنگ کردن مو همیشه موافقان یا مخالفانی داشته است. مخالفان هم همیشه معتقد بوده اند که رنگ کردن مو باعث می شود موهای شما به سرعت سفید شود. اما آیا این طور است؟! خبر خوب این است که این هم یک باور غلط است. رنگ کردن مو یا مش یا دکلره یا ... هیچ تأثیری روی زود سفید شدن موها ندارد؛ بلکه به نظر می رسد این کار فقط راهی برای فرار کردن از سفیدی موهاست.

 

رنگ مو ، ژنتیک ، موی سفید ، سفید شدن مو، کمبود ویتامین ، مش مو ، دخانیات

پسندیدم 0

منو خانه وارد شوید ثبت نام