مو را ذره بینی بررسی کنیم
مو را ذره بینی بررسی کنیم

مو را ذره بینی بررسی کنیم

همیشه برای شناخت بهتر یک پدیده باید عمق و ساختارش را کشف کرد. به همین خاطر ما قصد داریم در این مطلب شما را با ساختار یک رشته باریک از مو آشنا کنیم.

خدمات اکستنشن مژه

خدمات اکستنشن مژه

از مهم‌ترین خدمات اکستنشن مژه که شامل اکستنشن اکسترا ولیوم، اکستنشن دائم تار به تار، ترمیم مژه، ریموو مژه و مژه موقت را می‌توانید با بالاترین کیفیت در مجموعه آرایشی کلون تجربه کنید.

مو را ذره بینی بررسی کنیم

تا حالا چند بار به مو، آن رشته های باریک و درهم و برهم که روی سر، صورت و در تمام سطح بدنتان پخش شده اند، فکر کرده اید؟! اصلا فکر می کنید روی سر شما چند تار مو وجود داشته باشد؟! صد؟! هزار؟! دو هزار؟! شاید باور نکنید اگر بگوییم که روی پوست سر يك انسان نرمال 100 هزار تار مو، فردی با موي قرمز 90 هزار، مو مشكي ها 110 هزار و افراد با موهاي بلوند 150 هزار تار مو وجود دارد. یک تار مو، استوانه ای بلند و از جنس کراتین است به کمک فولیکول های مو، در بخش درم پوست قرار گرفته است. در واقع هر تار مو در بدن یک ریشه (قسمت پیاز مو) در پوست دارد و بخشی از آن آزاد است. پیاز مو یک توده سلولی و زاینده مو است.

ساختمان مو

تنه مو از سه لایه تشکیل شده است: کورتکس، کوتیکول و مدولا. کورتکس بخشی در قسمت میانی مو است که از سلول های موی مرده (که همیشه به سمت بالا حرکت می کنند)، تشکیل شده است. این سلول ها به وسیله یک ماده سخت به هم متصل می شوند. کوتیکول در قسمت بیرونی کورتکس قرار گرفته است و در واقع یک نوع پوشش نازک است. این لایه از سلول هایی شکل گرفته است که یکدیگر را می پوشانند. این یعنی کوتیکول تا حد زیادی نفوذ ناپذیر است و مو را حفظ می کند. کوتیکول های سالم مو را نرم و شفاف نگه می دارد. ولی اگر این لایه دچار آسیب بشود، شفافیت مو از بین رفته و در نهایت بلایی به اسم موخوره دامن شما را می گیرد. مدولا که در قسمت مرکزی تنه مو قرار دارد، بسیار باریک تر از حد تصور ماست. البته گاهی هم مدولا وجود ندارد یا در تمام طول مو امتداد پیدا نمی کند. تاثیر اصلی مدولا روی درخشندگی و رنگ مو است.

چرخة زندگی مو

مو یک قسمت طولی دارد که از قسمت دِرم پوست شما رشد کرده، به سطح پوست می رسد و به عنوان ساقه یا تنه مو از پوست بیرون می زند. به زبان ساده تر رشد یک تار مو از فولیکول آغاز می شود. در عمق هر فولیکول مو سلول های مشخصی وجود دارند که وظیفه تولید مو را به عهده گرفته اند. این سلول ها توانایی بسیار زیادی برای تقسیم شدن دارند و در نتیجه با ایجاد سلول های جدید، در ردیف های عمودی به سمت بالا حرکت می کنند. به دنبال این حرکت و با تغییر ماهیت و مردن این سلول ها بخش فوقانی مو (که متشکل از سلول های مرده است) شکل می گیرند. این یعنی مویی که از پوست خارج می شود، در واقع متشکل از یک ماده شاخی مرده است. بنابراین تنها بخش زنده مو، سلول هایی است که در عمق فولیکول قرار دارد و تا زمانی که این سلول ها سالم باقی بمانند، موها می توانند به رشد خود ادامه دهند. جزء اصلی مو پروتئینی به نام کراتین است. تنه مو از رشته های باریک کراتین که درهم پیچیده شده اند تشکیل می گردد. با این حال فولیکول مو نوعی کراتینِ سخت تولید می کند که از لحاظ شیمیایی با کراتین پوست متفاوت است.

بنابراین هر فولیکول دارای چرخه زندگی منظمی شامل رشد، استراحت و ریزش است. چرخة زندگی هر تار مو کاملا مستقل است و وابستگی خاصی به موهای دیگر ندارد. به همین خاطر کاملا طبیعی است که شما به طور روزانه ریزش مو (حدود 100 تار) داشته باشید. چون همزمان با از دست دادن موهای مرده، موهای نویی در بدن شما تولید می شود.

 

 ریزش مو ، مو ، کراتین ، تار مو ، موخوره ، پوست سر ، کورتکس

 

پسندیدم 0

منو خانه وارد شوید ثبت نام