با تعریق زیاد چه کنیم؟!
با تعریق زیاد چه کنیم؟!

با تعریق زیاد چه کنیم؟!

پوست همه انسان ها عرق می کند و این یک مساله طبیعی است. اما تعریق برای بعضی از ما یک بحران است. هیچ می دانید چه راه کاری پیش روی شماست؟!

قربانی نکوهی

قربانی نکوهی

بدون آگاهی، مظلوم به صرف اینکه ظلم و تبعیض را تجربه می کند، لزوما مبارزه علیه آن را آغاز نخواهد کرد یا با شیوه ای غلط با آن مخالفت می کند.

با تعریق زیاد چه کنیم؟!

عرق کردن یک اتفاق کاملا طبیعی است. درست مانند نفس کشیدن، خوابیدن و ... . اما زیاد از حد هر چیزی در این دنیا ممکن است برای انسان مشکل ساز شود. اصلا چرا عرق می کنیم؟! اگر خیال کنیم که بدن ما یک کوره است، غذایی که می خوریم هیزمی است که شما در این کوره می ریزید. بنابراین کوره شما برای این که بتواند آتشش را همیشه روشن نگه دارد، باید این غذا را حسابی بسوزاند. وقتی مثلا 2500 کیلو کالری انرژی در بدن شما می سوزد، حرارتی که برای این سوخت و ساز لازم است می تواند بیش از بیست لیتر آب را به نقطه جوش برساند. برای اینکه شما نجوشید! بدن به یک مجموعه از دستگاه های کنترل حرارت مجهز شده است. یکی از مهم ترین ترفندهای بدن برای نجوشیدن همین عرق کردن است.  در واقع تعریق یک دوش همیشگیاست که در بدن شما کار شست و شو را انجام می دهد تا عرق (به شکل قطرات ریز) از روی پوست شما جاری شود و با بخار شدنش، تنتان را خنک کند. حالا حتما فهمیده اید که چرا در روزهای مرطوب یا اماکن نزدیک به دریا که رطوبت هوا زیاد است، ما احساس گرمای عجیبی می کنیم یا با حالت پوستمان راحت نیستیم. چون عرقمان نمی تواند به آسانی تبخیر شود.

چرا بعضی از ما زیاد عرق می‌کنیم؟!

اگر شما از دسته افرادی هستید که حس می کنید بیش از اندازه تعریق دارید، اول باید یک مساله مهم را بررسی کنید: به تازگی تعریقتان بیشتر شده است؟! یا اینکه در تمام سالهای زندگی تان زیاد عرق می کرده اید؟! افزایش تعریق بدن شما ممکن است به دلیل افزایش تعداد غدد عرقی بدنتان باشد. گاهی اما تعریق زیاد نشانه ای از یک بیماری است. بنابراین اگر به تازگی میزان تعریقتان زیاد شده است باید با یک پزشک در این باره صحبت کنید تا آزمایش های لازم را برای شما انجام دهد. هایپرهیدروز(تعریق بیش از اندازه) بیماری دیگری است که معمولا در زیر بغل، کف دست و پا و کشاله ران شما تاثیر می گذارد. در این بیماری علاوه بر تعریق زیاد و رطوبت بیش از حد پوست، عوارضی مثل پوسته پوسته ‌شدن هم شما را با خودش درگیر می کند. اما اگر پزشک تشخیص داد که هیچ بیماری و مشکل خاصی برای شما وجود ندارد، می توانید از روش هایی برای کاهش تعریق و همچنین کم کردن بوی نا مطبوع آن به کار ببرید:

اول از همه دوش آب سرد بگیرید. می پرسید چرا؟! چون نتیجه بی نظیری در زمینه تعریق بدن دارد. یک صابون ضد باکتری برای خود تهیه کنید و مناطقی از بدنتان را که گرفتار تعریق بیشتر است به این صابون بسپارید. دوم آب بنوشید. می پرسید چه قدر؟! تا آنجا که می توانید. هر چه بیشتر آب بنوشید دمای بدنتان را متعادل تر کرده اید. همین مساله جلوی تعریق بی اندازه را می گیرد. غذاهای مضرر و با مواد شیمیایی و نگهدارنده، غذاهای پر از ادویه، خیلی شیرین و تند را فراموش کنید. یک جمله معروف می گوید: «تو درست همان چیزی هستی که می خوری...». بنابراین خوردن هر غذایی ممکن است لذت بخش باشد، اما سموم آن تعریق شما را زیاد و بوی آن را تند می کند. یادتان باشد هر چه قدر بتوانید وزنتان را درست تر کنترل کنید، تعریقتان مناسب تر خواهد بود. میوه های تازه و سبزیجات به صورت خام هم به شما بسیار کمک می کنند. هر چه سبزیجات غنی از ویتامین ب بیشتری نوش جان کنید، کمتر عرق خواهید کرد.

 

تعریق ، ویتامین ، انرژی ، غدد عرقی بدن ، کاهش تعریق ، ضد باکتری

پسندیدم 1

منو خانه وارد شوید ثبت نام