معرفی یک کتاب در حوزه زنان
معرفی یک کتاب در حوزه زنان

معرفی یک کتاب در حوزه زنان

اگر به حوزه مطالعات اجتماعی زنان علاقمند هستید، کتاب برادر سالاری نوشته ایولین رید را بخوانید.

هفت قلم آرایش چیست؟!

هفت قلم آرایش چیست؟!

«فلانی هفت قلم آرایش می کنه...»؛ این اصطلاح را شنیده اید؟! هیچ می دانید هفت قلم آرایش کردن یعنی چه؟!

آشنایی با کتاب «برادر سالاری»

کتاب «برادر سالاری» (با عنوان کلی برادر سالاری؛ مردان در دوران مادرسالاری )، نوشته ایولین رید و با ترجمه خوانای افشنگ مقصودی، اولین بار در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات گل آذین منتشر شده است. این کتاب ۳۶۸ صفحه ای که در رسته کتاب های حوزه علوم اجتماعی روی پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفته است، یکی از آثار بسیار قابل توجه در حوزه زنان هم هست.

 

کتاب ، حوزه زنان ، ایولین رید ، مادرسالار ، برابرخواه ، مادران ، برادرسالاری

 

انتشارات گل آذین در توضیح این اثر گفته است: «بخش دوم کتاب «تکامل زنان» به نام برادرسالاری است، سازمان مادرسالار نهادی برابرخواه بوده که مردان نیز در آن نقشی به سزا داشته‌اند، اما پژوهشگران بیشتر به نقش مادران پرداخته‌اند و آن را سازمان مادرسالار نام نهاده‌اند و از برادران یا برادرسالاری کمتر سخن گفته‌اند.»

اِولین رید متولد ۱۹۰۵ نیوجرسی آمریکا یک اجتماعی نویس مشهور بوده است. اِولین بیش از چهل سال در جهت حقوق و همبستگی در حوزه زنان و کارگران فعالیت کرده است. در ۱۹۷۰ از فعالان جنبش آزادی زنان بود و در شهرهای متعددی در آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، ایرلند، بریتانیا و فرانسه در دفاع از حقوق زنان سخنرانی، بحث و گفت و گو می‌کرد. اِولین در کتاب هایش ما را به عمق تاریخ هدایت می کند. او در جست و جوی ریشه های فرهنگی زناشویی و خانواده، آیین خون خواهی ها و ... سهم ناشناخته زنان در پیشرفت شهریگری را نمایان می کند.

عمق و جنس نگاه اولین رید است که آثار او را در حوزه زنان بسیار متفاوت می کند: او با یافت ساخت های نوین درباره زنان، کتاب هایش را در خدمت نبرد در جهت جلوگیری از ستم به زنان و فراتر از آن آزادی همه مردم جهان نوشته است. کتاب برادر سالاری حاصل بیست سال پژوهش اولین رید درباره مطالبی از کتاب «تکامل زنان» است. نویسنده در این کتاب سرگذشت پنهان مانده زنان را طی قرون گذشته، بررسی می کند. تاکید این نویسنده تنها بر یک چیز است: سرآمدی و رهبری زنان. او رهبری زنان را دستاورد آنان طی سال ها می داند و مکتب‌های دیگر مردم شناسی را که با دیدگاه تاریخی و تکامل‌گرا می جنگند، پرسش گرایانه نقد می کند. اِولین رید ثابت می کند که فرودستی امروزی زنان، از ساخت های زیستی سرچشمه نگرفته است، چون آنان روزگاری بهترین سازمان دهندگان و رهبران زندگی اجتماعی بوده اند. با این حال سازمان مادرسالار به عنوان یک نهاد برابرخواه به مردان هم نقش های حیاتی و مهم داده است. پس مساله کجاست؟! پژوهشگران بیش‌ از هر چیز به نقش مادران پرداخته و آن را سازمان مادرسالار نام گذاری کرده اند. آنها از برادران یا برادرسالاری حرفی به میان نیاورده اند و این در حالی است که این دو نهاد با هم پدیدار شده اند. این دو نهادِ جدایی ناپذیر از یک ساختار اجتماعی هم هستند. پس اِولین رید در این کتاب به کنکاش ریشه های سهم ناشناخته زنان می پردازد.‌

پسندیدم 0

منو خانه وارد شوید ثبت نام